دنیای تغذیه، رژیم و لاغری

۲۰ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رشته فیتنس ورزشی دارای مزایای بسیار است که معایب آن در برابر مزایایش بسیار ناچیز هستند. فیتنس از لحاظ ‌سلامت جسمانی و روحی – روانی، تأثیرات مثبت و خوبی برای فرد به جا می‌گذارد.

این رشته ورزشی علاوه بر تاثیراتی که روی تناسب اندام خواهد گذاشت، باعث بهبود عملکرد فرد در طول فعالیت‌های روزمره خود نیز می‌شود. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله از مجله فیت‌شیپ می‌خوانید:

    فیتنس چیست؟
    هدف فیتنس
    تعریف اندام متناسب و ایده‌آل و روش فیتنس بودن
    معایب فیتنس
    مزایای فیتنس
    چگونه فیتنس بمانیم؟

فیتنس چیست؟

فیتنس از دو کلمه Fit یعنی مناسب و به اندازه و Ness به معنای برتری و بالا بودن تشکیل‌شده است. در کل این واژه به لاتین بوده و معنی آن تناسب‌اندام می‌باشد.

امروزه مخصوصاً در سال‌های اخیر، نام این رشته ورزشی بین ورزشکاران و غیرورزشکاران رونق گرفته و افراد زیادی را در سرتاسر دنیا به خود جذب کرده و یک رشته‌مسابقه‌ای به نام فیتنس نیز به خود اختصاص داده است.

عکس یک بدنساز فیتنس که روی یکی از دستگاههای باشگاه بدنسازی تکیه داده است و در حالیکه یک حوله آبی رنگ دور گردنش است و از قمقمه آبی رنگش آب می نوشد، استراحت می کند - مجله فیت شیپ
هدف فیتنس

هدف از ورزش کردن، رسیدن به‌سلامت جسمانی و روحی بالا و جلوگیری از ابتلا به امراض گوناگون می‌باشد.

رشته ورزشی فیتنس نیز از این ویژگی‌ها به دور نیست و چه بسا تأثیرات بیشتری هم دارد. اینکه فردی یا ورزشکاری در هر سن و جنسیتی وارد این رشته می‌شود، از مزایای تخصصی این رشته است؛ چرا که محدودیت سنی و جنسیتی خاصی ندارد.

رشته‌هایی مانند bodybuilding ، crossfit و… دارای محدودیت سنی هستند و برای هر فردی توصیه نمی‌شوند و بهتر است قبل از این ورزش‌ها با پزشک متخصص یا فیزیولوژیست ورزشی صحبتی انجام شود، اما رشته فیتنس به دلیل کار کردن و بهبود شرایط قلبی عروقی و بهبود عملکرد عصبی و عضلانی فرد در طول زندگی، باعث برتری این رشته نسبت به سایر رشته‌ها می‌باشد.

رشته ورزشی فیتنس و یا فیتنس بودن، واژه‌ای است که اکثریت افراد به دنبال آن هستند تا به سمت چاقی و امراض دیگر هدایت نشوند.
هدف افراد از فیتنس بودن

    فیتنس بودن برای شرکت در مسابقات
    فیتنس بودن برای داشتن زندگی سالم

این دو مقوله مخالف یکدیگر و یا در تناقض هم نیستند ولی به‌طورکلی، انجام دادن هر ورزش حرفه‌ای با آسیب‌های جسمانی همراه است که مقوله تمرین رشته فیتنس برای شرکت در مسابقات نیز از این مقوله مستثنی نیست، اما اگر تلاش برای فیتنس بودن به دور از هرگونه مسابقه و مصرف دارو و فقط با انجام ورزش صحیح و تغذیه سالم انجام شود تا فرد به وزن ایده‌آل و درصد پایین چربی برسد، هیچ خطری موجب شخص نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه : ” اهمیت تغذیه در سلامتی چیست؟ “

    برای فیتنس بودن تغذیه صحیح و درست زیر نظر متخصص تغذیه و برنامه ورزشی درست و اصولی باید جزء برنامه روزانه و سبک زندگی (life style) شما قرار بگیرد تا از لحاظ ظاهری به بدن ایده‌آل خود برسید.

برای اطلاع از وضعیت داخلی بدن خود، حتماً باید آزمایشات روتین و منظم، هر 3 ماه یکبار، زیر نظر پزشک انجام دهید تا وضعیت داخلی بدن خود را مانند وضعیت فیزیکی و ظاهری‌تان، تحت کنترل داشته باشید که اگر مشکلی پیش آمد، بتوانید آن را کنترل کنید.
تعریف اندام متناسب و ایده‌آل و روش فیتنس بودن

بهترین و سریع‌ترین روش رسیدن به فیتنس، رعایت برنامه ورزشی اصولی و برنامه تغذیه‌ای مناسب می‌باشد.

زمانی که فردی به درصد مشخصی از میزان چربی، پروتئین، آب، کلسترول و وزن کلی بدن برسد، می‌توانیم بگوییم آن شخص دارای تناسب‌اندام و یا فیتنس است.

پیشنهاد مطالعه : ” چرا داشتن برنامه غذایی برای ورزشکاران ضروری است؟ “

تفاوت ورزشکاران فیتنس با افراد عادی برای رسیدن به فیتنس در این است که ورزشکاران فیتنس، از برنامه ورزشی و تغذیه‌ای سخت‌تری نسبت به افراد عادی برخوردارند، چرا که این ورزشکاران باید به کمترین میزان ممکن چربی و آب بدن، در بازه زمانی مشخصی برسند، در صورتی که افراد عادی اگر چربی خود را به میزان مشخصی کاهش دهند (آقایان بین 5 الی 13% و بانوان 7 الی 17%) و آزمایشات مشکل خاصی را نشان ندهند، می‌توانند در سطحی که هستند فعالیت خود را ادامه دهند.

    ورزشکاران حرفه‌ای این رشته باید برنامه خاص و نسبتاً سختی را به دلیل هدفی که در بازه زمانی مشخص دارند انجام دهند که گاهی اوقات می‌تواند شخص را از مسیر سلامتی دور کند (مثلا در صورت استفاده از داروها).

پیشنهاد مطالعه : ” بدنسازی بدون مکمل و ۸ نکته تغذیه‌ای آن “
معایب فیتنس

این رشته ورزشی به دور از معایب می‌باشد به جز مواردی که ناشی از مصرف دارو، در موارد زیر می‌شود:

    مصرف داروها و مکمل‌های ورزشی به دور از نظارت پزشک
    عدم کنترل داروها توسط پزشک
    زیاده‌روی در میزان مصرف داروها

این افراد نباید خود را طولانی مدت در این مرحله (کمبود چربی بدن) نگه دارند چرا که بدن از لحاظ هورمونی دچار اختلال خواهد شد (به دلیل ساخته شدن خود هورمون از چربی‌ها) و احتمال اینکه آسیب‌های جدی به بدن وارد شود وجود دارد.

معمولا باید برای جلوگیری از این آسیب، به بدن 3 ماه استراحت داد تا کمبودهای اساسی خود را جبران کند و بتواند برای دوره و مسابقات بعدی هم شرکت کند.
مزایای فیتنس

    دستیابی به میزان بالایی از توانایی قلبی عروقی
    استقامت عضلانی
    حداقل درصد چربی
    استانداردترین میزان پروتئین و ماهیچه‌ها
    کاربردی‌ترین قدرت عضلانی و استفاده کاربردی از این توانایی‌ها که در طول روز به زندگی شخصی خود فرد کمک می‌کند و دور از هرگونه امراض می‌باشد.

ازنظر من بهترین و سریع‌ترین راه رسیدن به فیتنس رعایت برنامه ورزشی اصولی و برنامه تغذیه خوب می‌باشد و وقتی فردی به درصد مشخصی از میزان چربی، پروتئین، آب، کلسترول و وزن کلی بدن برسد می‌توانیم بگوییم فرد دارای تناسب‌اندام و یا فیتنس است - مجله فیت شیپ
چگونه فیتنس بمانیم؟

همانطور که گفته شد، انجام این تمرینات برای مدت طولانی و به سبک حرفه‌ای، از لحاظ هورمونی آسیب‌هایی را به بدن وارد می‌کند که برای جلوگیری از این آسیب‌ها، بدن باید مدتی را استراحت کند و بعد مجدد وارد تمرینات حرفه‌ای شود.

برای افرادی که این رشته را دنبال می‌کنند و اهداف و شرایط زیر را دارند، ماندن در فیتنس را برای همیشه توصیه می‌کنیم و این شیوه از تمرین اصولی و تغذیه مناسب باید قسمت جدانشدنی زندگی آن فرد باشد:

    افرادی که از داروها استفاده نمی‌کنند.
    کسانی که به بدن خود جهت رسیدن به حداقل میزان چربی فشار بیش از حد وارد نمی‌کنند.
    افرادی که به دنبال حذف هرگونه چربی اضافه از ظاهر و اندام فیزیکی خود هستند.
    افرادی که تلاش می کنند به سطحی از سلامتی برسند که آزمایشات سلامت، کوچکترین مشکلی را نشان ندهد.

جمع‌بندی

    بهتر است از مصرف داروها برای رسیدن به سلامتی جلوگیری شود و فقط روی تمرین صحیح، اصولی و تغذیه سالم برای رسیدن به هدف خود بهره بگیرید.
    این شیوه حرکت به سمت تناسب اندام، نه‌تنها مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، بلکه از ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات بسیاری نیز جلوگیری خواهد کرد.
    در مجموع نکته مهم این است که تمامی این عادات سالم، تمرینات سالم، تغذیه اصولی و البته انگیزش و شرایط روحی روانی مناسب باید بخشی از سبک زندگی شما شوند تا تاثیری همیشگی و پایدار داشته باشند.

 

  • sahar artboxsahar
  • ۰
  • ۰

همه افرادی که دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند به دنبال یک راهکار ساده، سریع و جادویی برای لاغر شدن می‌گردند. از استفاده از قرص‌های لاغری و پر عوارض تا بستن کمربند لاغری نه‌چندان مؤثر ازجمله این راه‌ها هستند.

کمربندهای لاغری انواع و قیمت‌های مختلف دارند. امروزه استفاده از این کمربند لاغری توسط رسانه‌های مختلف تبلیغ می‌شوند، تبلیغاتی اغواکننده و بسیار جذاب که فرد را متمایل به خرید این کمربندها می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده ادعا می‌کنند استفاده از این محصول بدون تلاش باعث کاهش وزن می‌شود.

در این مطلب از فیت شیپ به بررسی عملکرد، فواید و عوارض کمربند لاغری می‌پردازیم.
آیا کمربند لاغری کارایی دارد؟

انواع مختلفی از کمربندهای لاغری وجود دارد که عملکرد متفاوتی دارند. ازجمله این کمربندها لرزاننده، حرارتی، ضربه زننده است که مکانیسم تقریباٌ مشابهی داشته و با ایجاد گرمای داخلی باعث از دست رفتن آب بدن و چروکیده شدن سلول‌ها می‌شوند یا باعث تحرک چربی‌ها و جابه‌جایی آن‌ها می‌شوند.

    در واقع با بستن این کمربندها، چربی‌ها به‌صورت ظاهری و موقت کمی جمع می‌شوند ولی هنوز در بدن هستند؛ درحالی‌که چربی برای از بین رفتن باید سوخته شود.

چربی‌های اضافه به‌ویژه در قسمت شکم و پهلو باعث نارضایتی همه افراد است. استفاده از کمربند لاغری فقط در افراد چاق و دارای اضافه‌وزن محبوبیت ندارد، بلکه تعداد افراد زیادی هستند که اضافه‌وزن ندارند و از تجمع مقداری چربی در شکم و پهلو احساس ناراحتی می‌کنند. به نظر می‌رسد استفاده از این کمربندها یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خلاص شدن از شر این چربی‌ها است.

چربی‌های اضافه به‌ویژه در قسمت شکم و پهلو باعث نارضایتی همه افراد است - مجله فیت شیپ

کمربندهای لاغری از یک نوار پهن از جنس نئوپرن یا الیاف مشابه (نایلون و اسپندکس) که بسیار کشسان است تهیه می‌شوند. بسیاری از لباس‌های شنا نیز از جنس نئوپرن تهیه می‌شوند. نئوپرن با تحت‌فشار قرار دادن چربی‌های شکم و پهلو باعث کاهش سایز در این قسمت می‌شود.
کمربندهای لاغری چگونه عمل می‌کنند؟

کمربندهای لاغری از راه‌های مختلفی منجر به لاغر شدن حداقل به‌صورت ظاهری می‌شوند. این راه‌ها عبارت‌اند از:
عرق کردن

استفاده از کمربندهای لاغری باعث می‌شود تا بدن به میزان بیشتری عرق کند و آب بیشتری از بدن دفع شود؛ بنابراین با کم شدن آب بدن، وزن شما نیز کاهش می‌یابد.

اگر هنگام انجام ورزش‌های هوازی، کمربند لاغری بسته شود باعث بالا رفتن دمای مرکزی بدن می‌شود. بدن برای خنک شدن و پائین آوردن دمای مرکزی تلاش کرده و فرد بیشتر عرق می‌کند؛ اما بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی، هیدراته بودن بدن (داشتن آب کافی) برای عملکرد طبیعی و به حداکثر رساندن بازدهی بدن در ورزش بسیار ضروری است. از طرف دیگر مایعی که به هنگام تعریق از بدن خارج می‌شود لزوماٌ از ناحیهٔ شکم و پهلو نیست.
فشرده شدن چربی‌ها

وقتی‌که شما کمربند را محکم ببندید باعث فشرده شدن چربی‌ها می‌شوید. حتی اگر در روزهای شروع کاهش وزن خود هستید، بستن کمربند لاغری باعث می‌شود ظرف مدت کوتاهی لاغرتر به نظر بیایید؛ اما خبر بد این است که وقتی از فشار بر روی این سلول‌های چربی کم می‌شود، سلول‌های چربی به‌تدریج به‌اندازه و شکل اولیه خود بازخواهند گشت.

    متخصصین می‌گویند بستن کمربند لاغری و فشردن سلول‌های چربی باعث از بین رفتن سلول‌های چربی و لاغری نمی‌شوند و این در حالی است که از دست دادن آب نیز برای بعضی افراد بسیار خطرناک است.

بهبود وضعیت قرارگیری بدن

اگر بدن شما فرم مناسبی ندارد و عضلات شکم و پهلوی ضعیفی دارید بستن کمربند لاغری در قسمت میانی می‌تواند باعث شود شکم شما به داخل رفته و پشت شما صاف گردد درنتیجه در شکل ظاهری مؤثر بوده و فرد لاغرتر به نظر می‌آید.

بستن کمربند لاغری باعث می‌شود بدن خود را در وضعیت و شکل بهتری قرار دهید زیرا پوشیدن این کمربند باعث می‌شود شما نتوانید خم شوید یا قوز کنید؛ اما از طرف دیگر پوشیدن این کمربند باعث می‌شود شما از عضلات شکم و کمر خود کمتر استفاده کرده درنهایت منجر به ضعیف شدن این عضلات شود و شکل بدن را به‌مرور دچار مشکل کند.
مزایای کمربند لاغری چیست؟

کمربند لاغری ممکن است فواید موقت و کم تأثیر داشته باشد اما قطعاً بستن کمربند لاغری بی‌فایده نیست. ازجمله این مزایا عبارت‌اند از:
بهبود وضعیت بدن

چه پشت میز نشسته باشید، چه در حال بلند کردن جسم سنگین از روی زمین باشید بستن کمربند لاغری می‌تواند به وضعیت قرارگیری بهتر بدن شما کمک کند. کمربند لاغری معمولاً از الیاف لطیف و کشسان اما سفت ساخته می‌شوند. این کمربند باعث می‌شود شما صاف نشسته و دردهای کمری را تا حدودی کمتر کند.

استفاده از کمربند لاغری همچنین به شما در جهت بهبود وضع بلند کردن اجسام سنگین کمک می‌کند به صورتی که آسیب‌های کمتری در بدن ایجاد شود.
کاهش درد کمر

کمربندهای لاغری علاوه بر اینکه با بهبود حالت بدن به کاهش درد کمک می‌کنند، دمای مرکزی بدن را افزایش می‌دهند و با گرمای ایجادشده موجب تسکین موقتی درد کمر می‌شوند - مجله فیت شیپ

اگر کمردرد و پشت‌درد دارید، کمربندهای لاغری علاوه بر اینکه با بهبود حالت بدن به کاهش درد کمک می‌کنند، دمای مرکزی بدن را افزایش می‌دهند و با گرمای ایجادشده موجب تسکین موقتی درد کمر می‌شوند.
 لاغری موقت

کمربند لاغری ممکن است به شما کمک کند تا به آرامی لاغر شوید، اما با فشرده کردن لایه‌های چربی و کوچک کردن دور کمر شما به‌سرعت می‌تواند به شما کمک کند که ظاهری زیباتر و لاغر داشته باشید. اگر عضلات شکم شما دچار شل شدگی و افتادگی باشند، این حالت شکم و پهلوهای شما به‌راحتی در زیر لباس مشخص می‌شود. بستن کمربند لاغری باعث می‌شود شکم و پهلوهای شما صاف‌تر به نظر بیاید.
اثر روانی مثبت در لاغری

هنگامی‌که شما از کمربند لاغری به‌عنوان وسیله برای لاغری کمک می‌گیرید، ناخودآگاه اثر روانی مؤثری بر شما خواهد داشت. شاید با بستن کمربند لاغری شما عضلات شکم خود را سفت نگه‌داشته یا شما را به فکر ورزش کردن و تلاش برای لاغری بیندازد. حتی بستن کمربند لاغری در هنگام ورزش می‌تواند با سفت نگه‌داشتن عضلات شکم به شکل‌گیری عضلات شکم کمک کند.

    هنگام خرید یک کمربند لاغری، آن را به‌عنوان راهی برای یادآوری شما برای ورزش کردن و از دست دادن وزن، به‌جای یک ابزار کاهش وزن در نظر بگیرید.

عوارض کمربند لاغری چیست؟

اگر برای لاغری سریع از کمربندهای لاغری استفاده می‌کنید، بهتر است اول همه چیز را درمورد آن‌ها بدانید. همان‌طور که این کمربندها مزایایی دارند دارای معایب و عوارض زیادی نیز هستند ازجمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مشکلات پوستی

هنگامی‌که برای مدت طولانی از کمربند لاغری استفاده می‌کنید باعث تحریک و التهاب پوست در منطقه می‌شود. عرق کردن و دمای بالای بدن می‌تواند باعث تحریک و قرمزی پوست شود و حتی می‌تواند باعث سوختگی پوست بدن نیز شود.
دهیدراته شدن بدن (کم‌آبی)

زمانی که کمربند لاغری می‌پوشید، عرق می‌کنید و احتمالاٌ کم‌آبی در بدن شما ایجاد می‌شود. از دست دادن آب بدن، هنگامی‌که زیاد موردتوجه نیست، می‌تواند در دیگر مسائل مربوط به‌سلامت منجر شود - مجله فیت شیپ

زمانی که کمربند لاغری استفاده می کنید، عرق می‌کنید و احتمالاٌ کم‌آبی در بدن شما ایجاد می‌شود. از دست دادن آب بدن، هنگامی‌که زیاد موردتوجه نیست، می‌تواند در دیگر مسائل مربوط به‌سلامت از جمله مشکلات کم‌آبی خفیف تا متوسط را ایجاد کند. ازجمله این مشکلات عبارت‌اند از :

    خشکی دهان
    خواب‌آلودگی
    حجم ادرار کم و اختلالات کلیه
    سردرد
    خشکی پوست
    سرگیجه

عدم تعادل الکترولیت

عرق کردن می‌تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت شود. اگر عضلات شما شروع به گرفتگی کرد، از کمربند لاغری استفاده نکنید و یک نوشیدنی ورزشی حاوی الکترولیت بنوشید.
مشکلات داخلی

نگرانی‌هایی وجود دارد که پوشیدن کمربند لاغری برای مدت طولانی می‌تواند باعث اشکال در هضم و سایر مشکلات داخلی شود و همچنین مشکلات دیگری که ممکن است ایجاد شود عبارت‌اند از:

    دنده‌های بدن تحت‌فشار قرار گیرند
    اندام‌ها جابه‌جا شوند
    سوزش قلب و سوءهاضمه ایجاد شود
    اکسیژن کافی به اندام‌ها نرسد

یک راه‌حل بهتر

    سریع‌ترین، بهترین و ماندگارترین روش برای لاغری و بهبود وضعیت بدن شما از طریق انجام تمرینات ورزشی و رعایت رژیم غذایی متعادل است.

برای از بین بردن چربی‌های اضافی بهتر است در هفته 250 دقیقه ورزش هوازی و استقامتی انجام دهید. پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا انتخاب‌های بسیار خوبی هستند. برای افزایش حجم عضلات و بهبود شکل عضلات، بهتر است در هفته 2 الی 3 روز غیر متوالی ورزش‌های استقامتی و حداقل دو بار در هفته ورزش‌های مناسب برای انعطاف‌پذیری کلی بدن انجام دهید.

  • sahar artboxsahar
  • ۰
  • ۰

لپتین چیست؟

سلول‌های چربی بدن انسان، هورمون‌های زیادی را تولید و ترشح می‌کنند که یکی از آن‌ها لپتین است. شاید در ابتدای بحث برایتان جالب باشد بدانید لپتین یک واژه یونانی است و ریشه در کلمه لپتوس دارد که به معنای لاغری می‌باشد.

در واقع لپتین که یکی از هورمون‌های پروتئینی محسوب می‌شود از چربی‌های بدن فرد آزاد شده و به مهار گرسنگی و تنظیم درازمدت اشتها و همچنین تعادل انرژی بدن کمک شایانی می‌کند.

این هورمون، با تأثیری که بر متابولیسم یا همان سوخت‌وساز چربی‌ها می‌گذارد، نقش بسیار مهمی را در تنظیم وزن بدن ایفا می‌کند.

به گفته متخصصان در حوزه سلامت، هورمون لپتین به عنوان یک سیگنال قوی در بدن عمل می‌کند و پیام‌هایی در رابطه با چربی تولید شده، به مغز ارسال می‌کند. این هورمون که به عنوان “هورمون سیری” معرفی شده است، توسط جریان خون به مغز می‌رود و پیام “من گرسنه هستم” را در فرد متوقف می‌نماید.

لپتین در تنظیم گرسنگی و سیری شما نقش دارد - مجله فیت شیپ

بدن هر فردی دارای میزان مشخصی از سطح لپتین است و زمانی که این هورمون از سطح تعیین شده عبور کند (یعنی لپتین موجود در بدن افزایش یابد) مغز این پیام را دریافت می‌کند که بدن انرژی کافی برای ادامه فعالیت‌های خود داشته و نیازی به دریافت کالری بیشتر ندارد.
عملکرد لپتین چگونه است؟

زمانی که فرد شروع به غذا خوردن می‌کند، لپتین به تحریک کردن مغز می‌پردازد تا میزان اشتهای فرد را کاهش دهد. این هورمون از طریق جریان خون به قسمت هیپوتالاموس در مغز می‌رود و از این طریق، پیام “من سیر هستم” را به مغز صادر می‌کند. در نهایت دستگاه گوارش هم این پیام را از مغز دریافت می‌کند و به این ترتیب فعالیت مربوط به غذاخوردن در بدن خاموش می‌شود.

خبر خوب این است که لپتین به طور طبیعی در بدن وجود دارد و تا زمانی که این هورمون به حد کافی و مورد نیاز، در بدن وجود داشته باشد، پیام‌های مغز را به درستی دریافت کرده و به نفع شما کار می‌کند.

اما هنگامی که سطح عملکرد لپتین در بدن پایین بیاید سرعت سوخت‌وساز در بدن کند می‌شود. در این صورت ابتلا به اضافه وزن و چاقی دور از انتظار نیست.

پیشنهاد مطالعه : “افزایش متابولیسم بدن“
تأثیرات لپتین بر کاهش و افزایش وزن

مقاومت به لپتین، بدون آنکه نگاهی به سن، تیپ و جنسیت فرد داشته باشد، می‌تواند موجب اضافه وزن شود. چاقی که امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی و روزمره افراد جوامع مختلف تبدیل شده است، می‌تواند ریشه‌های مختلفی نظیر موارد زیر داشته باشد:

    داشتن استعداد ژنتیکی چاقی
    نداشتن فعالیت‌های لازم و ورزش کافی
    مصرف غذاهای پرکالری
    فشارهای ذهنی

هورمون لپتین با فعالیت‌هایی که در دستگاه گوارش انجام می‌دهد پیام‌هایی را به مغز مبتنی بر کافی‌بودن میران انرژی در بدن ارسال می‌کند. در این حالت، مغز اینگونه برداشت می‌کند که شما سیر هستید.

چنانچه افراد، به چاقی مفرط دچار شوند، می‌توان علت آن را وجود مشکلاتی در فعالیت‌های هورمون لپتین و مقاومت به لپتین دانست که میزان اثرگذاری آن بر سیستم‌های عصبی مغز به حداقل رسیده‌ است.

در این صورت است که فرد به اشتهای کاذب دچار می‌گردد. در نتیجه چربی‌های اضافه زیادی در نواحی مختلف تجمع می‌کنند که موجبات چاقی بیش از حد بدن را فراهم می‌آورد.

پیشنهاد مطالعه : اشتهای زیاد و گرسنگی، می‌تواند دلایل بسیار دیگری نیز داشته باشد که ما در مطلب “دلایل شایع گرسنگی را بشناسید و بر آنها غلبه کنید” آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

در صورتی که به مقاومت به لپتین دچار شده باشید، بدن شما پیام سیری را دریافت نمی‌کند و اشتهای کاذب خواهید داشت - مجله فیت شیپ

از سوی دیگر، زمانی که فرد فرآیند رژیم لاغری را دنبال می‌کند، کمتر غذا می‌خورد و سطح انرژی او پایین می‌آید. در چنین شرایطی میزان عملکرد و کارایی لپتین به حداقل خود رسیده‌است و مغز برداشت می‌کند که شما اکنون انرژی مورد نیاز بدنتان را ندارید و گرسنه هستید. در این حالت بدن سعی می‌کند سطح لپتین را به حالت اولیه برگرداند.
اثرات مطلوب لپتین بر بدن

لازم است بدانید با سوزاندن چربی‌های اضافه بدن، میزان سطح لپتین در بدن نیز پایین می‌آید. زمانی که مقدار زیادی غذا پیش روی ما قرار می‌گیرد، هورمون لپتین به ما اجازه زیاده‌روی در خوردن را نخواهد داد و مانع از بروز بسیاری از مشکلات جسمی در بدن ما می‌شود.

از دیگر تأثیرات مطلوب این هورمون بر بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    کاهش افسردگی
    تقویت حافظه و میزان یادگیری
    افزایش میزان اعتماد به نفس
    جوان سازی و شادابی بدن

مقاومت به لپتین

واقعیت این است که اگر بدن بخواهد در مقابل فعالیت‌های لپتین مقاومت داشته باشد هیچ نوع پیامی از سوی این هورمون به هیپوتالاموس در مغز فرستاده نمی‌شود و پیام “من گرسنه هستم” به طور مداوم در بدن فعال می‌شود.

مغز از همه‌جا بی‌خبر می‌ماند، درست مانند لحظه‌ای که آنتن گوشی همراه قطع می‌شود. بنابراین اگر شما جزو آن دسته از افراد پرخور و چاق هستید، ممکن است سیستم سوخت‌وساز بدنتان دچار مشکل شده باشد.
چگونگی درمان مقاومت به لپتین

در جهت درمان مقاومت به لپتین لازم است تمامی موارد زیر را رعایت نمایید:

    میزان التهاب بدن را کاهش داده و در جهت سلامت کبد و کلیه خود اقدام نمایید.
    سعی کنید وزن خود را کاهش دهید.
    در خوردن تقلب نکنید.
    خواب منظمی داشته باشید.
    تا جایی که می‌توانید از مواد غذایی مغذی استفاده کنید.
    میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
    از شیرین کننده‌های مصنوعی اجتناب کنید.
    از میان‌وعده‌های کم‌کالری استفاده کنید.
    مصرف ماهی را به برنامه‌غذایی خود اضافه کنید.

    نکته: بدانید که لپتین و انسولین با هم رابطه بسیار نزدیکی دارند. اگر مقاومت به انسولین را درمان کنید مقاومت به لپتین هم به خوبی درمان خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : ” حساسیت به انسولین (دیابت) و ارتباط آن با لاغری “

به دنبال بهانه جویی نباشید

درست است که مقاومت به لپتین و یا حتی انسولین، در چاق شدن بسیار موثر هستند، اما دلیل نمی‌شود که به این بهانه دست از تلاش بردارید.

این مشکلات نیز دارای راه‌حل‌های علمی و راهبردی هستند که به طور خلاصه بیان کردیم. پس بهتر است به فکر راه چاره باشید و با تنظیم درست مواد غذایی خود شرایط را بهبود دهید تا مقاومت به لپتین نیز بهبود یابد.

البته تنظیم برنامه غذایی با تمام نکات علمی و دقیق که بتواند مواردی مانند مقاومت به لپتین و انسولین را نیز حل کند، بسیار تخصصی و پیچیده است.

مجموعه فیت شیپ با گردآوری کادری مجرب از متخصصان تغذیه و طراحی سامانه‌ای هوشمند، این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده است تا بتوانید به صورت آنلاین رژیم غذایی کاملا شخصی سازی شده دریافت کنید.

  • sahar artboxsahar
  • ۰
  • ۰

بر خلاف تصور اغلب افراد، تنها به این دلیل که احساس گرسنگی می‌کنید، نمی‌توانید مطمئن باشید که بدن شما به کالری احتیاج دارد. شرایط و دلایلی وجود دارد که علت احساس گرسنگی دائم شما را توجیه می‌کند.

در این مقاله، به چندین عاملی که ممکن است به واسطه آن، دائما احساس گرسنگی کنید،اشاره شده است. البته توجه داشته‌باشید که این عوامل همه احتمال هستند و برای اطمینان یافتن از وجود آنها، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

    افسردگی
    استرس
    هایپرتیروئیدی
    چاقی
    قندخون پایین
    دیابت
    عادت ماهانه (پریود)
    تعدادی از داروها
    دهیدراته شدن
    بی‌خوابی

افسردگی

افسردگی می‌تواند یکی از دلایلی باشد که باعث افزایش اشتها می‌شود و این امر به دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن شما رخ می‌دهد.

افسردگی می‌تواند دلیلی برای احساس گرسنگی دائم شما باشد- فیت‌شیپ

به طور کلی خوردن، می‌تواند یک مکانیسم تکراری در برابر اضطراب و یا افسردگی باشد و اکثر افراد این حس را تجربه کرده اند. بخشی از آن شاید به این خاطر باشد که شما هورمون سروتونین(Serotonin) را که باعث حس خوب در شما می‌شود، کمتر از مقدار طبیعی دارید که خوردن غذاهایی مانند پاستا و نان باعث افزایش سطح این هورمون می‌شود.
استرس

همه ی ما این حس را در شرایط مختلف زندگی خود مانند آماده شدن برای یک سخنرانی و یا شرکت در یک آزمون تجربه کرده‌ایم.

استرس یکی از دلایل احساس گرسنگی دائم است- فیت‌شیپ

به هنگام مجادله، فرار و یا شرایط استرس‌زا، هورمون کورتیزول(Cortisol) ترشح می شود. کورتیزول، هورمونی است که در خون شما ترشح می‌شود. این هورمون شما را وادار می‌کند که غذا بخورید، در صورتی که از لحاظ فیزیکی بدن شما هیچ احتیاجی به آن ندارد.

کورتیزول، دقیقا همان هورمونی است که مسئول پرخوری شما به هنگام شرایط استرس زاست.
هایپرتیروئیدی

اگر فردی را در اطراف خود دارید که به پرکاری تیروئید مبتلا است، می‌توانید علائم و مشکلات این بیماری را در وی، به وضوح ببینید.

ابتلا به بیماری هایپر تیروئیدی یکی از دلایل احساس گرسنگی دائم است- فیت‌شیپ

اگر دائماً گرسنه هستید و در عین حال، با خوردن بیشتر از حد معمول، با کاهش وزن مواجه می شوید، باید به این موضوع شک کنید که شاید هورمون‌های تیروئیدی که مسئول سوخت و ساز بدن هستند، بیشتر از حالت طبیعی و نرمال در بدن شما تولید می‌شوند.

اگر گرسنگی شما همراه با علائمی مانند خستگی، ناخن‌های شکننده و ریزش مو است باید بدانید که این‌ها از علائم هایپرتیروئیدیسم یا همان پرکاری تیروئید هستند.
چاقی

چاق بودن یک ریسک برای بیماری های مختلفی از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و… است اما این به این معنا نیست که فردی که چاق است لزوماً به این بیماری ها مبتلا باشد.

چاقی یکی از دلایل احساس گرسنگی دائم است- فیت‌شیپ

خوردن بیش از حد، باعث چاقی خواهد شد اما در یک سیکل بد، چاقی خود می‌تواند موجب ایجاد حس گرسنگی در شما شود. چربی اضافه می‌تواند موجب ترشح انسولین شود و به دنبال آن، باعث ایجاد حس گرسنگی در شما شود.

سلول‌های چربی از یک حدی به بعد، باعث کاهش حساسیت بدن به هورمون سیری به نام لپتین(leptin) می‌شود و این‌ها دلایلی هستند که یک فرد چاق احساس گرسنگی بیشتری نسبت به یک فرد با سوخت و ساز مناسب و اندام مناسب دارد.
قند خون پایین

قند خون پایین می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد مانند نخوردن یک وعده غذایی تا مشکلات مربوط به پانکراس اما مسئله‌ای که حائز اهمیت است این است که نتایج یکسانی دارند و آن احساس گرسنگی است.

قند خون پایین از جمله دلایلی است که می‌تواند باعث احساس گرسنگی شما شود. فیت‌شیپ

وقتی صداهایی از شکم خود می‌شنوید که به معنای درخواست غذا است، می‌توانید این احتمال را در نظر بگیرید که شاید قند خونتان پایین است، چراکه گرسنگی یک سیگنال به مغز است تا به شما بگوید که با خوردن غذای بیشتر قند بیشتری را وارد سلول‌های خود کنید.
دیابت

در زندگی امروزه، دیابت به یکی از بیماری های شایع تبدیل شده است که بهتر است هر چه سریعتر تشخیص داده شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

دیابت یکی از دلایل احساس گرسنگی دائم است- فیت‌شیپ

چه نوع اول دیابت و چه نوع دوم آن باعث بی‌نظمی سطح قند خون می‌شود که سبب ایجاد یک سیکل گرسنگی خواهد شد. کاهش قند خون باعث تحریک اشتها می‌شود تا قند خون به سطح نرمال بازگردد ولی حتی اگر تمام مدت احساس گرسنگی داشتید، سطح قند خون خود را با دور شدن از کربوهیدرات‌های سنگین مانند نان، برنج و سیب زمینی ثابت نگه دارید.

    در صورت علاقه به اطلاعات بیشتر در مورد دیابت می‌توانید به مطلب دیگری که در مجله فیت شیپ قرار داده شده است، مراجعه کنید.

عادت ماهانه (پریود)

عادت ماهانه یکی از دلایل احساس گرسنگی دائم است- فیت‌شیپ

تغییرات هورمونی در دوران عادت ماهانه در خانمها، می‌تواند سبب شود تا شما 12 عدد کاپ کیک را به سرعت تمام کنید. در این دوران بدن شما به انرژی و کالری زیادی نیازمند است و به همین خاطر خانم‌ها در این دوران احساس خستگی زیادی دارند.
تعدادی از داروها

همه می دانیم، هر دارویی که مصرف می‌کنیم عوارضی مانند سردرد، افزایش اشتها و خواب آلوگی را در پی خواهد داشت.

مصرف برخی از داروها یکی از دلایل احساس گرسنگی دائم است- فیت‌شیپ

افزایش اشتها از عوارض یکسری از داروها مانند داروهای ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی و داروهای استروئیدی که در موارد خاصی مانند آلرژی و یا لوپوس مورد استفاده قرار می‌گیرد، است. پس حتماً در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید، تا در صورت امکان دارویتان را با یک دارو با عوارض کمتر، تعویض کند.
دهیدراته شدن

دهیدراته شدن به معنای کاهش آب بدن است. زمانی که مایعات بدن ما از بین برود و ما آب ننوشیم این موضوع پیش می‌آید.

دهیدراته شدن یکی از دلایل احساس گرسنگی دائم است- فیت‌شیپ

شاید ندانید که یکی از علت‌های همیشه گرسنه بودن شما، می‌تواند از تشنگی باشد و شاید جالب باشد بدانید زمانی که بدن شما دچار کمبود آب یا اصطلاحاً دهیدراته می‌شود، قبل از اینکه به‌طور فیزیکی احساس تشنگی کنید، احساس گرسنگی خواهید داشت.

یکی از متخصصین حوزه سلامت پیشنهاد کرده است که هر روز صبح خود را با یک لیوان آغاز کنید و در طول روز با خود یک بطری آب همراه داشته باشید.
بی‌خوابی

بدون هفت یا هشت ساعت خوابیدن در طول شب، بدن شما نمی‌تواند هنگام بیدار شدن از خواب، هورمون‌هایی که مسئول گرسنگی هستند را کنترل کند. بی‌خوابی سبب افزایش غلظت هورمون گرلین(ghrelin) که مسئول گرسنگی است می‌شود و باعث می‌شود که بخواهید غذا بخورید حتی اگر بدن شما به کالری نیازمند نباشد.

کم خوابی یکی از دلایل احساس گرسنگی دائم است- فیت‌شیپ

هر روزی که از خواب بیدار می‌شوید بدن شما نیازهای متابولیکی خواهد داشت. زمانیکه خود را از خواب محروم می‌کنید نوعی استرس را تجربه می‌کنید که یکی از نتایج آن بی‌نظمی در هورمون‌های بدنتان است.

  • sahar artboxsahar
  • ۰
  • ۰

احتمالا در صورت رعایت نکاتی که در این مقاله آورده ایم، رژیم لاغری شما بهینه‌تر خواهد شد و نتیجه‌گیری سریعتر و بهتری خواهید داشت.
راهکارهایی برای افزایش کارایی بافت چربی قهوه‌ای
1. دمای محیط زندگیتان را کاهش دهید.

کنترل دمای محیط، در دهه‌های اخیر، با استفاده از سیستم‌های تهویه جدید و کارآمد، یکی از دلایل اضافه وزن و چاقی در دنیا به شمار می‌رود.

از آنجا که چربی قهوه‌ای در دمای پایین محیط با مصرف چربی و بدون ایجاد لرزش بدن را گرم می‌کند، بنابراین به نظر می‌رسد کاهش دمای محیط باعث کنترل وزن در دراز مدت می‌شود.

حتی برخی متخصصان معتقدند دوش آب سرد نیز به فعالیت چربی قهوه‌ای کمک می‌کند.
2. فعالیت بدنی و ورزش

عکس یک چنگال که یک متر زرد رنگ دور آن قرار دارد و به موضوع چربی قهوه‌ای اشاره دارد- فیت‌شیپ

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پروتئین در بدن انسان، با انجام فعالیت بدنی به شکل ورزش، چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل می‌کند.

علاوه براین، متخصصان همواره جهت کاهش وزن و کنترل چاقی فعالیت بدنی را توصیه می‌کنند که به مصرف چربی‌های اضافی بدن منجر می‌شود. بنابراین چنانچه فرضیه تبدیل چربی سفید به قهوه‌ای صحت داشته باشد، مزایای ورزش در کنترل وزن چندین برابر خواهد بود.
3. استفاده از مواد غذایی که فعالیت چربی قهوه‌ای را افزایش می‌دهند.

یکی دیگر از راه‌های افزایش فعالیت چربی قهوه‌ای، مصرف برخی مواد غذایی است. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ماده مؤثر موجود در فلفل قرمز که با نام کپسایسین شناخته می‌شود، باعث افزایش سوخت و ساز بدن فرد می‌شود.

تأثیرات مصرف فلفل قرمز همراه با پیروی از رژیم غذایی لاغری، بهتر مشخص می‌شود. چرا که با کاهش انرژی مصرفی از طریق غذا، به مرور بدن انسان به این شرایط عادت کرده، سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و در نهایت موجب توقف کاهش وزن می‌شود.

اما برخی تحقیقات از اثر این ماده بر افزایش چربی قهوه‌ای، افزایش انرژی مصرفی و ادامه کاهش وزن در هنگام مصرف فلفل قرمز حمایت می‌کنند.

ترکیبات مشابه کاپسایسین که در فلفل سیاه، دارچین و زنجبیل وجود دارند نیز ممکن است اثرات افزایش دهنده چربی قهوه‌ای و چربی سوزی داشته باشند.

علاوه بر این تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که مصرف قهوه‌های دارای کافئین به چربی سوزی کمک می‌کند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این چربی سوزی حاصل تأثیر کافئین بر چربی قهوه‌ای بدن است.

پیشنهاد مطالعه : ما در مقاله‌ای جداگانه، به بررسی ” مزایا و معایب مصرف قهوه ” پرداخته‌ایم که شاید مطالعه آن برای شما، خالی از لطف نباشد!

سایر مواد غذایی که ممکن است بر بافت چربی قهوه‌ای تأثیرگذار باشند شامل موارد زیر است:

    مرکبات تلخ مانند گریپ فروت
    زیتون
    روغن زیتون

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. با درج نظرات خود در انتهای مطلب، به افزایش کیفیت مقالات فیت شیپ کمک کنید.

  • sahar artboxsahar
  • ۰
  • ۰

در میان انبوهی از ورزش‌ها، چرا بدنسازی؟

بدون شک اولین چیزی که بعد از شنیدن واژه « بدنسازی » در ذهنش نقش می‌بندد، دمبل و وزنه است، اما تمام بدنسازی این نیست. در این ورزش، از ابزارها و روش‌های تمرینی مختلفی جهت پرورش عضلات بدن استفاده می‌شود.

یکی از تلاش‌های ما این است که این دیدگاه غلط و رایج در جامعه که بدنسازی را مساوی با مصرف داروهای حجیم کننده و همچنین شکل بدنی غول پیکر می‌دانند از بین ببریم.

پیشنهاد مطالعه : این که شما در نهایت به چه شکل و شمایلی برسید، به نوع تمرینات و تغذیه شما بستگی دارد که مربی و متخصص تغذیه برایتان تنظیم خواهد کرد! در این مورد، در مطلب “اصول و مقدمات بدنسازی” بیشتر توضیح داده‌ایم.
تأثیر بدنسازی بر عضلات و درد مفاصل!

همانطور که گفته شد، هدف اصلی در این ورزش، افزایش استقامت، حجم و توان عضلات مختلف بدن است. بدن برای اینکه بتواند استخوان‌ها را حرکت دهد، لازم است از نیروی عضلات کمک بگیرد. همین امر سبب می‌شود زمانی‌که عضله یک ناحیه ضعیف باشد، آن ناحیه دیگر نتواند حرکت معمول خود را به‌درستی انجام دهد.

به‌طور مثال چنانچه عضلات ناحیه چهارسر ران شما ضعیف باشند، شما در انجام حرکاتی که زانو در آنها درگیر هستند، دچار مشکل خواهید شد و بعضاً حتی ممکن است به زانودرد مبتلا شوید.

بدنسازی به شما این امکان را می‌دهد تا از ضعف عضلانی جلوگیری کنید، به همین دلیل است که تقریباً در تمام رشته‌های ورزشی نظیر فوتبال و والیبال، ورزشکاران در هفته، چند نوبت تمرین بدنسازی به منظور تقویت عضلات درگیر در این ورزش‌ها انجام می‌دهند.

از طرفی طبق مطالعات انجام شده، بعد از سن 50 سالگی، سالانه 1 تا 1/5 درصد از عضلات بدن تحلیل می‌رود که بدنسازی در جلوگیری از این روند، با توجه به توضیحاتی که داده شد، بسیار مؤثر است.
تأثیر بدنسازی بر استخوان‌ها

ساختار استخوان‌ها به شکلی است که هر چقدر فشار بیشتری به آن‌ها وارد شود، مقاومت و توانشان بیشتر می‌گردد. به همین دلیل بدنسازی می‌تواند استحکام استخوان‌های شما را بیشتر کند.

در واقع شما با انجام مداوم تمرینات بدنسازی، می‌توانید تراکم استخوان‌های خود را افزایش دهید و همچنین خطر پوکی استخوان را از خود دور کنید.

این جریان در سنین بالاتر به‌خصوص در خانم‌ها بسیار اهمیت پیدا می‌کند. چرا که بعد از شروع یائسگی، به دلیل بروز اختلالات هورمونی، احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد.
تأثیر بدنسازی بر سلامت روان

عکس مرد جوانی با سر تراشید که در یک سالن بدنسازی روبروی وزنه ای نشسته است و آماده است که وزنه را بلند کند - فیت‌شیپ

بدنسازی نیز همانند سایر ورزش‌ها، سبب افزایش گردش خون عمومی شده و خون‌رسانی به مغز را بیشتر می‌کند، همین رویداد سبب می‌شود تا فرد ذهن فعال‌تر و بازتری داشته باشد.

از طرفی در حین ورزش، هورمون‌های شادی و ضداسترس از مغز آزاد می‌شوند که موجب می‌شود شخص احساس طراوت و شادابی داشته باشد.
سایر فواید بدنسازی

از دیگر فواید این ورزش، می‌توان به تأثیر مثبت آن بر تغییرات وزن اشاره کرد. انجام حرکات مختلف چه حرکاتی که با وزنه و چه حرکاتی که اصطلاحاً هوازی هستند، هر دو سبب افزایش مصرف انرژی در بدن می‌شوند که در نهایت چربی‌های بدن فرد را کاهش و بالطبع وزن او را پایین می‌آورند.

در ضمن، همانطور که می‌دانید، عضلات یکی از بافت‌های فعال بدن هستند و افزایش آنها و همچنین فعالیت بیشتر آنها، سبب می‌شود متابولیسم پایه شما بالاتر رود! یعنی در حالت کلی و عمومی، بدن شما انرژی بیشتری مصرف کند؛ در نتیجه از این جهت نیز به لاغری و چربی سوزی شما کمک خواهد کرد!

پیشنهاد مطالعه : ” ۹ راهکار علمی برای چربی سوزی بدون عضله سوزی “

علاوه بر این، می‌دانیم که فعالیت بدنی باعث افزایش سلامت قلب می‌شود؛ پس در نتیجه بدنسازی نیز می‌تواند در بهبود عملکرد قلبی ما مؤثر باشد.

فراموش نکنیم تمرینات سنگینی که بعضاً برخی از ورزشکاران انجام می‌دهند، نه تنها برای بدن مفید نیست بلکه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را نیز به بدن وارد کنند.

در این مورد شاید بهتر باشد توضیح مختصری درمورد شکل‌های مختلف انجام تمرینات بدنسازی نیز به شما دوستداران ورزش بدهیم تا متوجه شوید دقیقاً منظور ما از تمرینات بدنسازی سالم چیست!
انواع مختلف بدنسازی با فواید و عوارض!

عکس مرد جوانی با سر تراشیده که در باشگاه بدنسازی در حال وزنه زدن است - فیت‌شیپ

پیشنهاد مطالعه : اگر بخواهیم به صورت علمی مسئله را بررسی کنیم، باید نگاهی به تعریف دقیق تمرینات قدرتی و مقاومتی داشته باشیم که پیشتر در مطالب با عنوان ” راهنمای جامع تمرینات قدرتی و مقاومتی ” آن را منتشر کردیم.

اما در دیدگاهی ساده‌تر، بدنسازی سبک‌های مختلفی دارد که به‌طور کلی و در سطوح باشگاهی به 3 قسمت تقسیم می‌گردد:

    پرورش اندام
    پاورلیفتینگ
    تناسب اندام

البته ذات هر 3 این‌ها یکی است، اما چندین تفاوت اصلی بین این سه گرایش مختلف وجود دارد که مختصر به آنها می‌پردازیم.
1. ویژگی‌های پرورش اندام

در پرورش اندام، بیشتر از تمریناتی استفاده می‌شود که ضمن افزایش حجم عضلات، زیبایی آنها را نیز افزایش دهد (اصطلاحاً عضلات خطی شوند).

هر ساله مسابقات پرورش اندام در سطح جهانی برگزار می‌شود که در آن بر اساس شکل و حجم عضلات بدن شرکت کنندگان به آنها امتیاز داده می‌شود. اتفاقاً در مسابقات پرورش اندام، معمولاً ایرانیان به دلیل ژنتیک خوب و البته علاقه زیاد، مقام‌های خوبی به دست می‌آورند.

از آن‌جا که دیدگاه مسابقاتی در این رشته ورزشی وجود دارد، استفاده از داروهای حجم دهنده بسیار رایج است که معمولاً چنین اقداماتی با سلامتی هم راستا نیست و ممکن است دارای عوارضی باشد.
2. خصوصیات پاورلیفتینگ

در پاورلیفتینگ هدف ورزشکار صرفاً افزایش توان و قدرت عضلات خود است.

نمونه بارز کاربرد پاورلیفتینگ، مسابقات مردان آهنین است که هرساله در ایران و جهان برگزار می‌گردد.

در این رشته هم به دلیل فشار سنگین و مسائل ورزش حرفه‌ای، امکان آسیب دیدگی کم نیست!
3. بدنسازی برای تناسب اندام

گذشته از این دو رشته که بیشتر دیدگاه مسابقاتی بر آنهاست، هدف از بدنسازی برای تناسب اندام، صرفاً رسیدن به یک اندام خوش فرم و سالم است و معمولاً جنبه رقابتی ندارد.

این شیوه از تمرینات قدرتی یا همان بدنسازی، در صورتی که به شیوه اصولی و زیر نظر مربی خوب انجام شوند و البته برنامه غذایی ویژه خود را نیز داشته باشد، پر از فایده است، ضمن اینکه اصلاً قرار نیست با این مدل از تمرینات لزوماً غول پیکر شوید!

کلام آخر در مورد بدنسازی

بدنسازی ورزشی است که امروزه در کشور ما خیلی رایج شده است، اما متاسفانه در کنار افزایش تمایل افراد به بدنسازی، عده‌ای سودجو، بعضاً ورزشکاران را تشویق به مصرف انواع مکمل‌های غیرمجاز و حتی تزریق هورمون جهت افزایش بیشتر حجم عضلات می‌کنند؛ کاملاً مشخص است که مصرف بی‌رویه این مکمل‌ها، باعث بروز چه مشکلاتی برای افراد می‌شوند. پس مراقب باشید و صرفاً با هدف افزایش سطح سلامت بدن خود ورزش کنید.

  • sahar artboxsahar
  • ۰
  • ۰

پیش از ورود به موضوع انواع چاقی باید بدانید ذخیره چربی بدن برخلاف تصور عموم مزایای زیادی دارد. ازجمله اینکه چربی محل ذخیره انرژی در بدن شماست و در هنگام گرسنگی یا فعالیت بدنی به بدن شما انرژی می‌رساند. همچنین شما را در برابر ضربه و سرما محافظت می‌کند.

اما باید گفت تجمع مقادیر زیاد این ماده در قسمت‌های مختلف بدن ناخوشایند بوده و به عنوان چاقی شناخته می‌شود.
چه کسی چاق است؟!

تعریف علمی چاقی به‌کلی با تعریف عام آن متفاوت است. در تعریف علمی فردی که چربی بدن بالاتر از مقدار مشخصی داشته باشد چاق در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس این تعریف ممکن است شخصی از نظر ظاهری کاملاً متعادل به نظر برسد اما هنگامی‌که ترکیب بدن وی موردبررسی قرار می‌گیرد، مقدار چربی بدن او بالاتر از حد طبیعی بوده و بنابراین این فرد چاق تلقی می‌شود.

همچنین وزن به‌تنهایی نمی‌تواند مشخص‌کننده چاقی فرد باشد. به عنوان مثال ورزشکاران حرفه‌ای دارای وزن زیاد اما توده چربی پایین هستند و بنابراین نمی‌توان آن‌ها را در گروه افراد چاق دسته‌بندی کرد.

پیشنهاد مطالعه: 9 عامل چاقی که حتی فکرش رو هم نمی‌کنید

توصیه‌های جهانی تأکید می‌کنند که چاقی موجب به خطر افتادن سلامت فرد و ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و… می‌شود.

اما سؤال اینجاست که آیا همه انواع چاقی به یک اندازه خطرناک هستند؟ و اگر این‌طور نیست افزایش چربی در کدام بخش‌های بدن خطرات بیشتری را به دنبال خواهد داشت؟
چاقی انواع مختلفی دارد - مجله فیت شیپ چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد.

با این مقدمه به بررسی انواع چاقی در این مقاله از فیت‌شیپ خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.
چاقی عمومی

چاقی عمومی اصطلاحی است که برای افرادی به کار می‌رود که باوجود اینکه درصد چربی بدن آن‌ها بالاست، چربی در منطقه خاصی از بدن آن‌ها تجمع بیش‌ازحد نداشته و به‌طور تقریباً یکنواخت در سراسر بدن پراکنده شده است.

    این افراد نسبت به افراد طبیعی به احتمال بیشتری به بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شوند.

چاقی سیبی‌شکل

این شکل از چاقی بیشتر در مردان و یا زنان بعد از سنین یائسگی مشاهده می‌شود. در چاقی سیبی‌شکل، دور کمر و شکم فرد به مراتب از دور باسن وی بزرگ‌تر است.

در چاقی شکمی یا سیبی‌شکل، چربی در ناحیه شکم تجمع کرده و لابه‌لای اعضای شکمی قرار می‌گیرد. این چربی خطرات زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

    تحقیقات ثابت کرده‌اند که این نوع از چاقی به‌شدت با ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، انواع سکته، کبد چرب و… در ارتباط است.

در افراد مبتلا به چاقی ریسک ابتلا به بیماری‌ها مخصوصا دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و کبد چرب بیشتر است. - مجله فیت شیپ محققان این نوع از چاقی (چاقی سیبی شکل) را خطرناک‌ترین شکل چاقی می‌دانند.

اگر شما جزء این دسته از افراد هستید بهتر است هرچه سریع‌تر جهت بهبود این وضعیت اقدام کنید. مشاوره تغذیه، رعایت رژیم غذایی و ورزش بهترین راه برای کاهش وزن و بهبود چاقی شکمی است.
چاقی گلابی‌شکل

این شکل از چاقی بیشتر در زنان مشاهده می‌شود. در چاقی گلابی‌شکل، برعکس نوع شکمی، دور باسن فرد به مراتب از دور کمر وی بزرگ‌تر بوده و تجمع چربی بیشتر در پایین‌تنه مشاهده می‌شود.

برخی از این افراد در گروه اضافه‌وزن یا چاقی قرار نمی‌گیرند و صرفاً توزیع چربی در بدن آن‌ها دچار مشکل است.

افراد مبتلا به چاقی گلابی‌شکل به‌سختی قادر به تغییر وضعیت خود هستند و تناسب‌اندام آن‌ها حتی با ورزش و رژیم غذایی نیز تغییر خاصی نمی‌کند.

اگرچه تناسب‌اندام در این شکل از چاقی دستخوش تغییر نمی‌شود، اما چنانچه فرد دارای اضافه‌وزن باشد باید نسبت به کاهش وزن اصولی با استفاده از رژیم غذایی تنظیم‌شده توسط یک متخصص تغذیه اقدام کند. رعایت رژیم غذایی اصولی می‌تواند به بهبود وضعیت چاقی این افراد کمک کند.

در صورت وجود اضافه‌وزن یا چاقی، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن برای این افراد نیز وجود دارد اما نسبت به گروه دوم در معرض خطر کمتری قرار دارند.
برای مقابله با انواع چاقی چه کنیم؟

به‌طورکلی تأکید می‌شود که در صورت ابتلا به هر نوع از چاقی بهتر است جهت تغییر وضعیت به یک کارشناس یا متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

همین حالا می توانید با ثبت نام در اپلیکیشن سبک، دوره‌ی سلامتی ویژه خود را انتخاب کنید و با همراهی پشتیبان، به اهداف خود نزدیک شده و نکات کلیدی در زمینه سلامتی، تناسب اندام، تغذیه، تمرین و… را از فیت یار خود بیاموزید.

  • sahar artboxsahar
  • ۰
  • ۰

یوگا در حال حاضر جزو اخیرترین روندها برای سالم و متناسب ماندن است. با این حال این روند از دوران باستان تا کنون ادامه پیدا کرده‌است. در دوره‌های باستان افراد پرهیزگار و روحانیون هندو برای حفظ یک زندگی سالم و صلح‌آمیز از یوگا استفاده می‌کردند و این روند نسل به نسل منتقل شده‌است. امروزه حرکات یوگا و مدیتیشن در بسیاری از باشگاه‌های ورزشی و زیر نظر مربیان حرفه‌ای آموزش داده می‌شود. در اینجا به منظور آشنایی شما به برخی از سبک‌های متفاوت این حرکات اشاره می‌شود. شما نیز با ثبت نام در باشگاه ورزشی و یا زیر نظر یک مربی می‌توانید به این روند رو به رشد بپیوندید.
انواع تمرینات یوگا

آشنایی با سبک‌های مختلف یوگا و ویژگی‌های هر کدام از آنها به شما کمک می‌کند با توجه با شناختی که از بدن و ذهن خود دارید، مناسب‌ترین سبک را برای تمرین در یک باشگاه ورزشی انتخاب کنید. از آنجایی که یوگا از انواع و حرکات بسیار متنوعی برخوردار است، این تنوع انتخاب آسان‌تری برای شما فراهم خواهد کرد.
اگر می‌خواهید یوگا تمرین کنید، انواع تمرینات یوگا را بشناسید و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید - مجله فیت شیپ
هات یوگا

یوگای داغ شباهت بسیاری به بیکرام دارد. در اینجا نیزحرکات در یک اتاق گرم انجام می‌شوند با این حال به انجام 26 حرکت متوالی محدود نمی‌شود. اگر شما تمرینی عرق ریز را دوست دارید، این سبک برای شماست.
کریپالو

اگر از طریق این ورزش به دنبال معنویت هستید، این سبک از انواع تمرینات یوگا را یاد بگیرید. تمرکز تمرینات در این سبک بیشتر بر خوداندیشی، تنفس، آرامش عمیق و مدیتیشن است. هدف این نوع یوگا از بین بردن استرس ذهن و بدن به منظور سلامتی و خودآگاهی بیشتر است.
جیواموکتی

یوگا فقط یک تمرین نیست بلکه یک تجربه عمیق روحانی ست و اگر شما می‌خواهید این تمرین را در نهایت خودش بشناسید باید جیواموکتی را امتحان کنید.

این سبک در سال 1984 بوسیله شارون گانون و دیوید لیف تاسیس شد، جیواموکتی ترکیب حرکات سبک وینیاسا همراه با آواز خواندن، مدیتیشن، ریلکسیشن عمیق و تنفس است. همچنین بر فلسفه، شعر و موسیقی تاکید عمیق دارد. مراکز جیواموکتی همچنین دوره‌های کتاب مقدس هندو، سانسکریت را نیز ارائه می‌دهند. علاوه براین انتظار می‌رود که طرفداران این سبک گیاهخوار نیز باشند.
یین

اگر شما به دنبال فعالیت‌های پر جنب‌و‌جوش نیستید، این سبک یوگا بهترین تمرین برای شماست. این سبک آهسته به شما اجازه می‌دهد که حرکات را برای مدت طولانی‌تر از 45 ثانیه تا دو دقیقه نگه دارید. همچنین در این سبک، بسیاری از حرکات در حالت نشسته و تمرکز برروح، آرامش درونی و ریلکسیشن است.

با نگه داشتن عضلات برای مدت طولانی انعطاف‌پذیری بدن شما افزایش می‌یابد. همچنین گردش خون در بدن نیز بهبود خواهد یافت. استفاده از تکیه‌گاه در حرکات به جای حفظ انعطاف‌پذیری و حرکت ماهیچه‌ها به شما کمک می‌کند، راحت باشید.

این سبک از انواع تمرینات یوگا اغلب در اتاق گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به عضلات شما برای کشش و انعطاف‌پذیری کمک کند. سعی کنید این سبک را در باشگاه ورزشی و زیر نظر مربی انجام دهید به این دلیل که ممکن است انجام حرکات باعث صدمه رساندن به بافت‌های بدن شما شود.
یوگای بازسازی‌کننده

اگر شغلی استرس‌زا دارید این سبک بهترین نوع برای شماست. همانطور که از نامش برمی‌آید حرکات یوگای بازسازی‌کننده به وسیله‌ای برای استراحت و جوانسازی است. بسیاری از حرکات یوگا اصلاح شده‌اند و بنابراین انجام آن‌ها آسان‌تر و راحت‌تر شده‌است.

این تمرین به شما کمک می‌‌کند سیستم عصبی پاراسمپاتیک خود را به شکلی که واقعا بتوانید ذهن و بدنتان را عمیقا استراحت دهید، به کار بیندازید. این سبک مانند آین‌گار از وسایل جانبی استفاده می‌کند تا به شما کمک کند این تمرینات را بدون هیچ فشار زیادی انجام دهید. اگر شما در حال مبارزه با بی‌خوابی، اضطراب و بیماری‌های مربوط به استرس هستید دقیقا باید این سبک را انتخاب کنید.
پرینتال ( پیش از زایمان)

این سبک را مادران باردار می‌توانند با خیال راحت و بدون در معرض خطر قرار دادن جنین، انجام دهند. پرینتال بر روی عضلات کف لگن تمرکز نموده و تمرینات تنفسی را به شما می‌آموزد که علاوه بر کار، زایمان را نیز آسان می‌کند.
آنوسارا

این سبک که بر اساس تکنیک هاتا یوگا شکل گرفته‌‌است در سال 1997 توسط جان فرند پایه‌گذاری شده‌است. آنوسارا حرکاتی دارد که در وینیاسا مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمرکز زیادی بر روی تعادل وجود دارد. با این حال، در آنوسارا اتصال ذهن-بدن-قلب کلیدی است و شما تشویق می‌شوید که صلح دورنی را در خودتان پیدا کنید.

  • sahar artboxsahar
  • ۰
  • ۰


    آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا سبب لاغری می شود؟
    آیا هرچه بیشتر پروتئین مصرف کنیم حجم عضلانی بیشتری به دست می آوریم؟
    مصرف بیش از حد پروتئین زیان آور است یا خیر؟

این ها سوالاتی پیرامون پروتئین هستند که در ذهن بیشتر افراد بخصوص ورزشکاران شایع بوده و دانستن پاسخ آن ها برای تمامی افراد کلیدی می باشد. فیت شیپ در این مطلب سعی کرده توضیحات مفید و کلیدی را ارائه دهد.
پروتئین چیست؟

پروتئین از مواد اساسی و اصلی در برنامه های غذایی می باشد و نقش آن در سلامتی و تناسب اندام کلیدی و حائز اهمیت است. از مواد مغذی اصلی سلول های بدن به شمار می رود و از زیرواحد هایی به نام اسید آمینه تشکیل شده است.

نقش آنها از تشکیل ماده انقباضی عضلات گرفته تا ساختن بعضی از هورمون‌ها، آنزیم‌ها و آنتی بادی‌ها، تبدیل انرژی شیمیایی به کار و انتقال اکسیژن و هیدروژن متنوع می‌باشد. اما از آنجایی که پروتئین به ترمیم بهتر عضلات و عضله سازی کمک خواهد کرد و همینطور اهمیت آن در رژیم غذایی کاهش وزن، پر رنگ است در میان مردم و بخصوص ورزشکاران بسیار مورد توجه است.
چه میزان پروتئین مصرف کنیم؟

میزان مصرف آن برای افراد گوناگون متفاوت است و بستگی به شرایط فیزیکی، فعالیت و وزن شخص دارد. به این صورت که برای افراد معمولی مصرف 1.4 گرم تا 2گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدن توصیه می شود. البته برای ورزشکارانی که در سطوح حرفه ای فعالیت می کنند این میزان می تواند بیشتر از این مقدار هم افزایش پیدا کند و تا 3 گرم به ازای هر کیلو وزن بدن نیز برسد اما فقط در صورت اجازه متخصص تغذیه!!
منابع پروتئینی کدام اند؟

این درشت مغذی مهم را در اغلب مواد غذایی می توانید بیابید. تخم مرغ، شیر، گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز، سویا، حبوبات و… منابع خوبی از آن می باشند.

توصیه می شود در هر وعده غذایی منابع پروتئینی به میزانی که برای هر فرد لازم است گنجانده شود. البته به جز افراد با بیماری خاص که شاید مصرف پروتئین برای آن ها کمتر باشد.
آیا رژیم با پروتئین بالا سبب لاغری می شود؟

بالا بودن پروتئین در رژیم غذایی شاید سبب کاهش وزن شود، اما فقط برای مدت کوتاه! باید توجه داشت که در رژیم های اصولی و عادی که برای عموم افراد توصیه می شود، سهم هر ماده غذایی اصلی یعنی پروتئین، کربوهیدرات و چربی باید به میزان لازم و اصولی خود باشد. پروتئین هم در صورتی که بیش از حد نیاز شخص باشد و فرد نتواند آن را مصرف کند، کالری اضافی باقی گذاشته و سبب اضافه وزن می شود. در واقع می توان گفت که میزان کالری نیز اهمیت فوق العاده ای دارد.

از طرفی نمی توان منکر این شد که پروتئین سبب سیری بیشتری در افراد می شود و از پرخوری تا حدودی جلوگیری می کند، اما این مورد هم کمی تحت تاثیر عادت به مرور زمان عادی تر می شود. به طور کلی نقش آن در رژیم های کاهش وزن بسیار کلیدی بوده اما افراط در مصرف آن کمک زیادی نخواهد کرد!

تیم تحریریه فیت شیپ در مطلب کامل و جامع رژیم لاغری به عوامل موثر بر لاغری پرداخته است. توصیه میکنیم حتما آن مطلب را مطالعه کنید.
با مصرف پروتئین بیشتر به حجم عضلات افزوده می شود؟

پروتئین و عضله سازی، تاثبر پروتئین بر لاغری و چاقی، فیت شیپ

قبلا محدوده ی مورد نیاز مصرفی پروتئین را ذکر کردیم و توضیح دادیم که میزان مورد نیاز برای هر فرد تابع مسائل مختلفی مانند شرایط فیزیکی شخص، میزان فعالیت، وزن و سایر شاخص های علمی می باشد که معمولا بهترین تصمیم گیری در رابطه با تعیین میزان دقیق آن توسط متخصصین و کارشناسان تغذیه مشخص می شود، اما نکته اینجاست که آیا مصرف بیشتر از حد نیاز پروتئین برای عضله سازی بیشتر موثر است؟

پروتئین برای عضلات مانند بلوک ساختمانی می باشد . حال فرض کنید برای ساخت ساختمان 5 طبقه ای تدارک دیده اید و تمامی پیش نیاز ها از جمله کارگر، آهن، سیمان و… را برای 5 طبقه فراهم کرده اید. آیا اگر بلوک ها را به تنهایی افزایش دهید می توانید ساختمان بلند تری بسازید؟

در رابطه با پروتئین هم شرایط به همین شکل است. مصرف بیش از حد آن همانطور که قبلا توضیح داده شد حتی می تواند منجر به ذخیره چربی هم شود. عوارض دیگری مانند فشار بر کلیه ها را نیز می تواند در پی داشته باشد. شاید ورزشکارانی که در سطوح حرفه ای ورزش می کنند و روزانه چندین ساعت تمرین سنگین انجام می دهند مقدار پروتئین مورد نیازشان زیاد باشد و حتی برای تامین آن به سمت مکمل های غذایی روی بیاورند، اما برای افرادی که میزان پروتئین مورد نیازشان در حد خیلی زیاد نیست این اقدام بی فایده است.

 اگر می خواهید در رابطه با راهکار های افزایش عضله سازی بیشتر بدانید، این مطلب را بخوانید: 10 راهکار برتر برای عضله سازی
مصرف بیش از حد پروتئین زیان آور است یا خیر؟

در مطالبی که تا اینجا از آنها صحبت کردیم، بیشتر بر این تاکید داشتیم که میزان مصرف پروتئین در حد نیاز بدنی فرد باشد. در این قسمت دلایل بیشتری می آوریم که بیشتر بر جنبه های سلامتی افراد دلالت می کند.

1. غذاهای پروتئینی اغلب دارای اسید های چرب اشباع و کلسترول هستند و می توانند باعث افزایش چربی و کلسترول خون شده و ریسک بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا و… را افزایش دهند. البته این مورد تحت تاثیر منبع آن می باشد به طوری که در مورد پروتئین های گیاهی این خطر وجود ندارد.

2. مصرف بیش از حد پروتئین سبب افزایش مواد سمی در بدن می شود. فرایند تجزیه ی این ماده پروسه ای می باشد که در آن آمینو ها از مولکول آمینو اسید خارج شده و مازاد نیتروژن آن ها به آمونیاک تبدیل می شود که ماده ای سمی می باشد. دفع این مواد بار زیادی را به دوش کلیه ها می گذارد و فشار زیادی به آن ها وارد خواهد کرد. علاوه بر این برای دفع این سموم به همراه ادرار، آب زیادی نیز دفع خواهد شد که منجر به کم آبی بدن می شود.

3. افزایش دریافت بیش از حد پروتئین می تواند سبب افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار شده و می تواند در دراز مدت به تراکم استخوانی آسیب بزند.

4. همانطور که قبلا توضیح دادیم میزان اضافی پروتئین می تواند سبب بروز چاقی شود.

5. در صورتی که از مکمل های پروتئینی به جای مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده کنیم ممکن است دیگر مواد مغذی مانند انواع ویتامین ها و املاح معدنی را از دست دهیم.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد با وجود اشاره به اهمیت فوق العاده ی پروتئین در برنامه غذایی، به برخی مشکلاتی که پیرامون مصرف بیش از حد آن است پرداخته شود. متاسفانه به علت بد نام شدن کربوهیدرات و چربی در جوامع امروزی و دوری افراطی از آن ها، گاهی شاهد مصرف بیش از حد و افراطی پروتئین هستیم. در صورتی که تمامی گروه های غذایی باید به اندازه و به طور صحیح و هوشمندانه در برنامه های غذایی افراد گنجانده شوند.

  • sahar artboxsahar
  • ۰
  • ۰

مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

آیا متابولیسم بدن را می توان بهبود بخشید؟ افزایش متابولیسم، برای تمام افرادی که مراقب وزن خود هستند، یک هدف نهایی و عالی شناخته می شود، اما اینکه بدن شما به چه سرعتی کالری می سوزاند، به چند عامل بستگی دارد. بعضی از افراد، به صورت ارثی، متابولیسم بالایی دارند. حتی در حالت استراحت نیز، مردها بیشتر از زن ها کالری می سوزانند. متابولیسم اکثر افراد، بعد از 40 سالگی به تدریج کاهش می یابد. هرچند که شما نمی توانید سن، جنسیت و ژنتیک خود را کنترل کنید، اما راه های دیگری نیز برای بهبود متابولیسم وجود دارد. در ادامه ی مقاله، 10 راه معرفی می شود.
افزایش متابولیسم، فیت شیپ
1.عضله بسازید

بدن شما همواره در حال سوزاندن کالری است، حتی زمانی که هیچ کاری نمی کنید. میزان متابولیسم، حتی در وضعیت استراحت، در افرادی که عضلات بیشتری دارند، بالاتر است. روزانه، هر 1 کیلوگرم عضله، حدود 12 کالری صرفا برای قوام خودش صرف می کند، در حالی که 1 کیلوگرم چربی، تنها 4 کالری مصرف می کند. این تفاوت کوچک می تواند با گذشت زمان بیشتر هم بشود. بعد از یک ورزش قدرتی، عضلات در سرتاسر بدن شما فعال می شوند و میزان متوسط متابولیسم روزانه ی شما را افزایش می دهد.

 
2.ورزش کردن را شروع کنید

ممکن است که ورزش ایروبیک عضلات بزرگی نسازد، اما می تواند تا چندین ساعت بعد از ورزش، متابولیسم بدن شما را بالا نگه دارد. نکته ی کلیدی این است که به خودتان فشار بیاورید. ورزش های شدید، نسبت به ورزش های سبک و یا معمولی، بیشتر و برای مدت طولانی تری، باعث افزایش متابولیسم در حالت استراحت می شوند. برای اینکه نتایج بهتری به دست بیاورید، ورزش های فشرده تری را در باشگاه انجام دهید و یا در پیاده روی معمولی خود، برای بازه های زمانی کوتاه اما فشرده، سریع راه بروید.

 
3.آب زیاد بنوشید

بدن شما برای سوزاندن کالری به آب نیاز دارد. حتی اگر شما به میزانی معمولی آب می نوشید، ممکن است که متابولیسم شما کاهش پیدا کند. در یک تحقیق نشان داده شد که در بین افراد بالغ، آنهایی که روزانه 8 لیوان و یا بیشتر، آب می نوشند، نسبت به افرادی که 4 لیوان آب در روز مصرف می کنند، کالری بیشتری می سوزانند. برای آنکه بدن شما مایعات کافی داشته باشد، قبل از هر وعده ی غذایی اصلی و یا متفرقه، یک لیوان آب و یا یک نوشیدنی بدون قند، بنوشید. همچنین، در وعده های غذایی مختصر خود، بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید چرا که به صورت طبیعی و برخلاف خوراکی هایی مثل چوب شور و چیپس، حاوی آب می باشند.

 
4.آیا باید نوشابه انرژی زا مصرف کرد؟

بعضی از مواد موجود در نوشابه های انرژی زا، می تواند باعث افزایش متابولیسم شود. این نوشیدنی ها، سرشار از کافئین هستند که میزان مصرف انرژی بدن شما افزایش می دهند. بعضی از آنها، حاوی آمینو اسید تائورین هستند. تائورین می تواند متابولیسم شما را افزایش دهد و به چربی سوزی کمک کند. اما مصرف نوشابه های انرژی زا، برای بعضی از افراد می تواند سبب مشکلاتی در خواب و یا سبب افزایش فشار خون و اضطراب شود. موسسه ی پزشکی کودکان آمریکا، مصرف نوشابه های انرژی زا را به کودکان و نوجوانان توصیه نمی کند.

 
5.خوراکی های خود را با هوشمندی انتخاب کنید

میل کردن غذا در تعداد وعده های بیشتر، می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. وقتی که شما وعده های غذایی سنگینی دارید و در بین آنها، چندین ساعت فاصله است، متابولیسم شما در فاصله ی بین وعده ها، کاهش پیدا می کند. میل کردن یک وعده ی غذایی ساده و مختصر، در هر 3 یا 4 ساعت یکبار، باعث کوک کردن متابولیسم شما می شود و بنابراین در طول روز، کالری بیشتری می سوزانید. همچنین، تحقیقات متعددی نشان داده اند، افرادی که به صورت منظم خوراکی های ساده و مختصری مصرف می کنند،در زمان وعده هایی اصلی، غذای کمتری میل می کنند.

 
6.وعده های غذایی تند باعث افزایش متابولیسم می شود

غذاهای تند، مواد شیمیایی طبیعی دارند که باعث افزایش متابولیسم می شوند. در پختن غذا، اضافه کردن یک قاشق غذاخوری فلفل سبز یا فلفل قرمز خرد شده، می تواند میزان متابولیسم شما را افزایش دهد. تاثیر آن، احتمالا موقت خواهد بود، اما اگر شما اغلب غذاهای تند میل کنید، نتایج مثبت آن افزایش پیدا خواهد کرد. برای  افزایش سریع در متابولیسم، وعده های غذایی مثل پاستا و یا خورشت را با اضافه کردن ورقه های فلفل قرمز، تند کنید. البته زیاده روی در استفاده مضر می باشد و باید توجه داشت که در بعضی از افراد ایجاد حساسیت می نماید و توصیه نمی شود.

 
7.با پروتئین متابولیسم افزایش پیدا می کند

بدن شما برای هضم پروتئین، نسبت به هضم چربی و یا کربوهیدرات، کالری بسیار بیشتری می سوزاند. به عنوان قسمتی از یک رژیم غذایی متعادل، جایگزین کردن کربوهیدرات ها با گوشت که سرشار از پروتئین است، می تواند متابولیسم را در وعده های غذایی افزایش دهد. منابع مناسب برای پروتئین شامل گوشت گاو، بوقلمون، ماهی، مرغ، لوبیا تخم مرغ و لبنیات کم چرب است.

البته مجله فیت شیپ در مطلبی اختصاصی به سه سوال اساسی درمورد پروتئین پاسخ داده است که این سه پرسش عبارتند از:

    آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا سبب لاغری می شود؟
    آیا هرچه بیشتر پروتئین مصرف کنیم حجم عضلانی بیشتری به دست می آوریم؟
    مصرف بیش از حد پروتئین زیان آور است یا خیر؟

اگر شما هم چنین سوالاتی در ذهن دارید، حتما مطلب “سه نکته مهم درمورد پروتئین” را بخوانید.
8.کمی قهوه ی تلخ بنوشید

اگر شما طرفدار نوشیدن قهوه هستید، پس احتمالا از انرژی و غلظتی که قهوه دارد، لذت می برید. یکی از فواید قهوه به شرط مصرف متعادل آن، می تواند افزایش کوتاه مدت میزان متابولیسم باشد. کافئین می تواند به کم کردن احساس خستگی کمک کند و حتی مقاومت بدن در ورزش را افزایش دهد.

 
9. چای سبز  متابولیسم را افزایش می دهد

نوشیدن چای سبز فواید کافئین و کاتچین را دارد؛ یعنی موادی که متابولیسم را به مدت 2 ساعت افزایش می دهند. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن 2 الی 4 فنجان چای سبز، می تواند باعث شود تا بدن 17% کالری بیشتری در یک ورزش کوتاه مدت با شدتی معمولی، بسوزاند.

 
10. رژیم های غذایی حداقلی باعث کاهش متابولیسم می شود

همانطور که در مطالب متعددی بخصوص در مطلب رژیم لاغری به طور مفصل و دقیق توضیح دادیم، رژیم های غذایی حداقلی یعنی خوردن غذا با کالری کمتر از 1200(برای زن ها) یا 1800 (برای مردها) در یک روز، برای هر فردی که امیدوار است تا متابولیسم بدنش را افزایش دهد، بد است. هرچند اینچنین رژیم های غذایی می تواند باعث لاغری شما شود، اما بهای آن از دست دادن تغذیه ایی مناسب است. به علاوه، نتیجه ی معکوس به همراه خواهد داشت، چراکه باعث عضله سوزی می شود که کم کردن عضله، خودش باعث کاهش متابولیسم خواهد شد. نتیجه ی نهایی این خواهد بود که بدن شما کالری کمتری می سوزاند و نسبت به قبل از رژیم، سریع تر اضافه وزن پیدا می کنید.

 

منبع: www.webmd.com

  • sahar artboxsahar